A külső megjelenés – az arculat – alapján szerezzük első benyomásainkat, pillanatok alatt alakítunk ki pozitív, negatív, vagy éppen semleges képet egy adott cégről, intézményről, termékről vagy szolgáltatásról. Egy hatékonyan működő arculat azonban nem pusztán esztétikai szempontoknak felel meg. Olyan szilárd, belső énképet – identitást –, teremt, ami alapján felismerhető és megkedvelhető az adott cég. A „mással össze nem téveszthető” arculatok okozta sokszínűség lefedte a teljes színpalettát. Egy újkorba léptünk, ahol egyértelmű értékítéletekre és karakteres állásfoglalásra van szükség.

Az arculat és ezen keresztül az identitás, kulcs fontosságú lett intézmények és cégek számára. Az Arculat és identitás című könyv húsz rangos magyar tervező munkáit mutatja be. Alkalmazott grafika és kommunikáció – egyetlen könyvben.
Bizakodva vettem kezembe, mert több szakmabelitől pozitív visszajelzéseket kaptam, és nem is okozott csalódást a könyv.
Történeti áttekintések, és a kommunikációs folyamat leírása segít megérteni, azt hogy mi miért történt, egyes arculatok esetében, a kezdetektől egészen a végeredményig. A grafikai munkák magas esztétikai szinten állnak, egyszerre tanulságosak és inspiratívak.
Grafikai oldalról olyan ismert, nagy nevekkel találkozhatunk az Arculat és Identitás könyvben, mint Árendás József (Gyermelyi), Zsótér László (Malév), Auth Attila (Iparművészeti Múzeum).

Ez a 3 munka azért is kiemelkedő és tanulságos, mert betekintést enged a szerkezet legfinomabb részleteibe, közérthetően mutatja be a szakmai mesterfogásokat.

Kedvenceim közé tartozik az A38 Hajó. Funkcionális és konstruktív logója mögött immár öt éve tartó arculatépítés zajlik. A könyvből nem csak az derül ki, hogy Tóth Andrej szellemes kollázsai a legkülönbözőbb stílusokban is szórakoztatóak és üdítően hatnak, hanem az is hogy az A38 Hajó hogyan került be a köztudatba egyszerűen csak úgy, hogy „a Hajó”.

A Magyar Formatervezési Tanács arculata Csordás Zoltán nevéhez fűződik. Formai bravúr az, ahogy három, látszólag különböző betűt sikerült majdnem teljesen ugyanazzal a formával leírni.

Az arculat további fejlődését is nyomon követhetjük, a kisarculaton át egészen a karácsonyi meghívókig.

Jó csapatmunkákban sincs hiány, érdemes megtekinteni a White Heaven letisztultságát (Graphasel), és az M2 népiességét (Grotesque Design).

Megismerhetjük a Tisza cipő feltámadását elősegítő vizuális koncepciókat és a Vass Cipők felfelé ívelő karrierjét.

A szállodák sem maradtak ki: a Lánchíd 19, a Tisza Balneum és a Zara Hotel arculatait nézhetjük meg.

Kulturális oldaláról az A38 mellett a Ludwig Múzeum, Iparművészeti Múzeum és a Művészetek Palotája érdemel figyelmet.

Két dinamikusan növekvő magyar vállalkozás is helyet kapott, a Bookline és a Bortársaság, akik kommunikációjuk miatt méltóak figyelemre.

A bank szektort az MKB képviseli, de találhatunk még spanyol éttermet (Arte Sano) és a tradíciókat a dinamizmussal jól ötvöző (Nemzeti Lóverseny) arculatot is.

Végül, de nem utolsó sorban, a könyv szerkesztőjének: Barák Péter munkáját, a Reklámakadémia arculatát.

Az egyszerű, színes és friss Reklámakadémia arculat bizonyítja, hogy vannak idehaza is nemzetközi szintű igényes munkák.

Több a könyvben szereplő céges identitásáról azonban nem derül ki más, pusztán az, hogy milyen betűtípust és színeket használ, vagyis hiányzik a karakter. Az egyre többet tárgyalt társadalmi felelősségvállalás, a fenntartható fejlődés, vagy az öko-tudatos gondolkozásban való részvételnek pedig nyoma sincs. Büszkén vállalt, több milliárdos forgalmú cégeknél is előfordul, hogy kizárólag gazdasági szempontokat vesznek figyelembe a döntéshozók. Ez a nagyfokú rövidlátás a rövidtávú sikerek érdekében történik és könnyen belátható, hogy hosszútávon nem eredményes. A könyv elsősorban kommunikációs szakembereknek, és tervező-grafikusoknak jelenthet hasznos útmutatót, de bárki haszonnal forgathatja akit érdekelnek az arculattal és vállalati identitással kapcsolatos kérdések.

A KÖNYV ALAPADATAI
Szerző: Barák Péter
A könyv címe: Arculat és identitás
Alcíme: Magyar arculattervezés esettanulmányokban
Kiadója: Activium
A hazai megjelenés éve és helye: 2009, Budapest.
Fogyasztói ára: 7995- Ft